Sunday 26 September 2010

HILANGNYA DUNIA MELAYU



Aku kerawa besar kerana tubuhku yang kering boleh menghalau penjajah gagah dari semenanjung ini.

Aku ketawa penjajah lari lintang pukang takutkan semangat bangsaku membujur lalu melintang patah.

Aku ketawa besar bila aku tidak tahu membaca tetapi boleh bergabung memerdekakan negeri ini.

Aku ketawa kerana aku akan tinggalkan yang terbaik untuk anak cucu dan warisanku.

Aku ketawa kerana teringat kata-kata Hang tuah melayu tidak akan hilang didunia.

Aku ketawa kerana melihat wajah menteri melayu, kian berjaya membuat dasar membasmi kemiskinan kemelaratan bangsa ku.

Aku ketawa kerana buta huruf sepertiku sudah ditelan zaman, bangsa ku sudah berteknologi tinggi dan IT.

TAPI... belum sempat aku mati aku melihat dengan mata kepalaku sendiri pemimpin melayu membeli undi. Sibuk mencari duit bergundi. Tidak sedar diri. Kepentingan diri. sombong dan membangga diri. Jika ditegur seperti mencurah air kedaun keladi. Semakin ditegur semakin menjadi.

Aku mula meneteskan air mata pilihan raya hilang lima negeri.

Aku menangis bila melayu mula hilang dunianya sendiri.

Aku mula gigil kehancuran melayu semakin ngeri.

No comments:

Post a Comment